De nieuwe generatie op de werkvloer. Wie is Gen Z?
Werk en privé? Net zo fluïde als de tijd waarin we leven. De nieuwe generatie stelt nieuwe grenzen. Transparantie, flexibiliteit en een gezonde werkomgeving zijn belangrijke waarden in de werkmentaliteit van Gen Z. Minder dagen op kantoor en meer tijd voor passie projecten. De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, zorgt tegelijkertijd voor onbegrip en gebrek aan cohesie binnen bestaande teams.
Maar wie is Gen Z nu eigenlijk? Bereid je voor op de veranderende dynamiek van de arbeidsmarkt met een aantal praktische tips en kenmerken van deze nieuwe generatie teamleden, geboren tussen eind jaren ‘90 en 2010!
Tekst gaat verder onder de afbeelding
(Foto credits: GUESS Originals x A$AP Rocky)
Flexibiliteit
‘S ochtends een uurtje later beginnen om te kunnen sporten voor werk? Gen Z hecht veel waarde aan flexibiliteit en zij streven naar balans tussen hun werk en privéleven. Mogelijkheden tot hybride werken en flexibele werkuren ziet deze generatie als vanzelfsprekend. Flexibiliteit versterkt de werkcultuur, het geeft namelijk een gevoel van vrijheid en vertrouwen aan alle generaties binnen een organisatie.
Transparantie
Wat bedoel je met een marktconform salaris? Heldere en transparante communicatie is key. Gen Z waardeert openheid en eerlijkheid. Van een vacaturetekst tot je diversiteitsbeleid en structurele feedback momenten.
Leren & ontwikkelen
Gen Z is non stop blootgesteld aan alle gebeurtenissen in de wereld via hun smartphone. Zij voelen de noodzaak om hun skills te blijven ontwikkelen en zo goed mogelijk voorbereid te zijn op onzekere tijden of onverwachte uitdagingen. Stimuleer daarom betrokkenheid en loyaliteit met bijvoorbeeld trainingen of mentorprogramma’s. Een organisatie met meer vaardigheden in huis is natuurlijk een win-win.
Impact
De nieuwe generatie groeit op in maatschappelijke onrust, klimaatverandering en politieke conflicten. Het is voor organisaties belangrijker dan ooit om hun commitment aan maatschappelijke vraagstukken te laten zien. En daden zeggen meer dan woorden. Hulp nodig bij het verhelderen van je MvO beleid? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Digitale innovatie
Gen Z, ook wel bekend als iGeneration, ademt digital. Sterker nog, zij verwachten tools die hen helpen om hun werk gedaan te krijgen. Implementeer daarom nieuwe technologie als het gaat om bijvoorbeeld communicatie tools en workflow optimalisatie. Belangrijke tip: Maak gebruik van de kennis van Gen Z en spreek je waardering uit voor hun ideeën rondom digitalisering van de werkplek.
Hulp nodig bij het inrichten van een toekomstbestendige werkomgeving waarin jong én oud floreert? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.