Wanneer ben je Gen Z proof en waarom wil je dat?
Gen Z is hot topic. ‘De generatie die niet wil werken’. Toch gaat Gen Z onvermijdelijk in je team terecht komen. Daarmee is de vraag waarom je Gen Z proof zou willen zijn eigenlijk al beantwoord. Tijd om te stoppen met snoozen dus, want de nieuwe werkgeneratie staat allang voor de deur. En net als iedere generatie stellen zij nieuwe grenzen. Sterker nog, Gen Z creëert een heel nieuw speelveld als het gaat om de manier waarop we met elkaar werken.
Is het dan de bedoeling dat we ons zomaar schikken naar de wensen van Gen Z? Nee, niet perse. Hoe wij het wel zien? Patronen doorbreken is nodig om ruimte te maken voor het onontdekte goud in ieder mens. Jong én oud. Wij leggen je uit wanneer je Gen Z proof bent en waarom je dat wil zijn.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
(Foto credits: VELA scarves)
Zo ben je Gen Z proof
We kunnen niet om deze generatie heen. Gen Z proof zijn betekent volgens ons in de eerste plaats: de nieuwe generatie begrijpen. Dat gaat over een continue proces waarin ruimte is voor gesprek en nieuw bewustzijn. Waarom wil deze generatie niet meer fulltime werken? Pas wanneer je elkaar leert begrijpen, kun je gedeelde waarden gaan ontdekken. En daar stopt het niet. Want als je weet waar jouw organisatie zich in het nieuwe speelveld van werk bevindt, is het ook nog de kunst om dat naar buiten toe te vertalen. Gen Z proof ben je pas als je Gen Z ook weet te bereiken. Wie ben je en waar sta je voor? Dat gaat over de taal die je spreekt, de beelden die je laat zien tot aan de plekken waar je te vinden bent.
Dit is waarom je Gen Z proof wil zijn
Gen Z is een generatie van onschatbare waarde. Autonoom, maatschappelijk betrokken en digital natives. Organisaties die de nieuwe generatie constructief aan zich weten te binden, kunnen onder andere profiteren van de flexibele mindset en digitale kennis die Gen Z met zich meebrengt. Kortom: je wilt Gen Z proof zijn omdat je deze generatie nodig hebt in je team én omdat je een toekomstbestendige werkomgeving wilt creëren waarin álle generaties optimaal floreren.
Weten of jouw organisatie klaar is voor de nieuwe werkgeneratie? Check het in 4 stappen via deze link.