Dit is het belang van employer branding
In veel sectoren is een zwaar tekort aan werknemers. Maar in andere, zoals bijvoorbeeld in tech, design of consultancy, komen er juist honderden sollicitaties per vacature binnen. Van het ene uiterste naar het andere. Hoe kan dat? De arbeidsmarkt is uit balans. Natuurlijk zijn sommige sectoren aantrekkelijker dan andere. Maar de mismatch zit niet in het aantal mensen, maar in de aansluiting tussen mens, functie en organisatie.
Wat als je nauwelijks geschikte kandidaten vindt? Of juist honderden sollicitaties ontvangt.. hoe weet je dan wie écht past bij jouw organisatie? Kun je niet gerichter werven, zodat mensen reageren die matchen met jouw waarden en cultuur?
Het antwoord is ja. Enter: employer branding😎.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Wat is employer branding eigenlijk?
Employer branding gaat verder dan een mooie ‘werken bij’-site. Het is het totaalbeeld dat (potentiële) medewerkers hebben van jouw organisatie als werkgever. En dat beeld ontstaat op basis van alles wat je communiceert (én hoe je dat waarmaakt op de werkvloer). Transparantie, welzijn, ontwikkeling en authenticiteit zijn sleutelwoorden voor Gen Z in 2025.
Waarom nu?
De werkmentaliteit verandert. Jonge professionals willen niet zomaar een baan, ze zoeken zingeving. Een plek waar hun stem telt, waar ruimte is voor groei en waar de cultuur voelt als een fit. Een sterk employer brand helpt niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om het te behouden.
Pas op: een sterk merk is meer dan wat je online laat zien
Onlangs bekeken we het employer brand van NS. In onze brand review kijkt naar vier pijlers die cruciaal zijn in de veranderende werkmentaliteit van Gen Z. NS scoorde op papier verrassend goed, toch lag het treinverkeer recent stil door stakingen over salaris en erkenning. Hoe kan dat? Simpel. Een employer brand moet van binnenuit gebouwd worden. Geen shiney werkgeversmerk enkel van de buitenkant, maar een verhaal dat gedragen wordt door iedereen. Van oprichter tot werkvloer. Pas dan bouw je aan een cultuur die mensen écht willen versterken.
Waar begin je?
Luister naar je mensen. Waarom werken ze hier? Wat vinden ze belangrijk? Wat missen ze? Gebruik die input als fundament. Combineer dat met scherpe communicatie en je employer brand wordt niet alleen geloofwaardig, maar ook onweerstaanbaar.
Ready to wake up?
UNSNOOZED helpt organisaties met een culture-first aanpak aan een echt employer brand. Benieuwd? Stuur een berichtje, we kletsen graag verder.