13 sep 2025
Geschreven door Vera Donkers

Ook al klopt Gen Alpha binnenkort op je kantoordeur, Gen Z op de werkvloer blijft ‘hot topic’.
De generatie die “niet wil werken”. Toch bestaat in 2030 al een derde van de workforce uit Gen Z en in 2035 zelfs 80% uit millennials, Gen Z en Gen Alpha samen (World Economic Forum). Tijd om te stoppen met snoozen dus, want hun kijk op werk verandert de arbeidsmarkt.
Waar eerdere generaties loyaal bleven ondanks ruis, checkt Gen Z direct of de binnenkant van een organisatie klopt met de buitenkant. Dat kan botsen, maar het is ook een kans. Want wie inspeelt op wat Gen Z belangrijk vindt, bouwt aan een toekomstbestendige cultuur voor het héle team. 3 tips voor meer verbinding met Gen Z!
De belangrijkste verschuivingen in werkmentaliteit
Nieuwe generaties nemen geen genoegen meer met “zo doen we dat hier”. Onderzoek laat zien hoe hun werkhouding verschuift:
Transparantie
Gen Z wil snappen waarom keuzes worden gemaakt. Ze verwachten openheid over beleid, strategie en financiën. Toch vindt slechts 33% van medewerkers dat hun organisatie beloftes nakomt (Gartner, 2024). Dat is funest voor vertrouwen.Waarden en zingeving
Volgens Deloitte’s 2025 Gen Z & Millennial Survey ziet 94% van Gen Z betekenisvol werk als topprioriteit. 40% heeft zelfs al een werkgever afgewezen door een mismatch in waarden. Werk is voor hen niet alleen hun inkomen, maar ook hun identiteit.Leren & ontwikkelen
Voor Gen Z stopt leren niet na een diploma. Bijna 60% verwacht dat AI hun loopbaan beïnvloedt en vraagt om nieuwe skills. Slechts de helft krijgt daarin training (Deloitte, 2025). Ontwikkeling is voor hen geen nice-to-have, maar reden om te blijven of te vertrekken.Gezondheid en balans
40% van Gen Z voelt zich “altijd of meestal” gestrest, vaak door werk of werk-privébalans. Tegelijkertijd ziet 54% dat werkgevers mentale gezondheid serieuzer nemen. Maar stigma blijft: 3 op de 10 jongeren vrezen nog altijd benadeling als ze open zijn over mentale problemen.
Drie tips om met Gen Z te verbinden
De clash in werkmentaliteit merk je dagelijks: waar een manager denkt “dit is toch logisch?”, vraagt een Gen Z’er zich af “waarom zegt niemand wat er echt speelt?”. Het gaat vaak niet om taken of processen, maar om botsende verwachtingen. Werkgevers die dit negeren, verliezen verbinding. Meer daarover lees je in ons vorige blog: [Wat er misgaat als verwachtingen in teams onuitgesproken blijven].
3 tips om met Gen Z te verbinden:
Laat je waarden leven
Voor Gen Z zijn waarden geen mooie posters op de muur. Laat zien hoe ze zichtbaar zijn in beslissingen, leiderschap en gedrag. Elke dag.Groei is geen extraatje
Ontwikkeling hoort net zo vast in je organisatie als koffie op maandag. Laat zien dat je in skills, coaching en kansen investeert, Gen Z rekent op werkgevers die groei mogelijk maken.Zeg waar het op staat
Deel vaker het ‘waarom’ achter keuzes, juist ook als het schuurt. Want niemand prikt sneller door bullshit heen dan een Gen Z’er.
Hoe aantrekkelijk is jouw employer brand nu?
De werkmentaliteit verandert sneller dan ooit. Je kunt het negeren of er je kracht van maken. Hoe sterk is jouw werkgeversmerk? Weet wat er leeft bij de nieuwe generatie en breng jong en oud samen op de werkvloer.
👉 Doe de gratis wake-up scan en check hoe goed jij op weg bent als vooruitstrevende werkgever.
