Workshop

SBB

Bewustwording van generatieperspectieven versterkt samenwerking

SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven) vormt de schakel tussen het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en bedrijven. Vanuit een opdracht van het ministerie van OCW begeleidt en erkent SBB leerbedrijven voor stages en leerbanen, ontwikkelt het kwalificatiestructuren en biedt het arbeidsmarktinformatie. Als organisatie die dagelijks met jongeren werkt én samenwerkt met organisaties die jongeren begeleiden, wilde SBB meer zicht krijgen op de generaties en perspectieven binnen hun eigen team. Daarom namen ze deel aan de Generatie Game‑workshop.

De uitdaging

De samenwerking en begeleiding van Gen Z brengt, zeker binnen het mbo‑werkveld, spanning en frustratie met zich mee. Wat als begeleiders en jongeren elkaar niet (meer) begrijpen? Bij SBB werd deze vraag relevant toen het team zich afvroeg of verschillende perspectieven rondom werk, motivatie en communicatie binnen hun eigen organisatie zichtbaar zijn. Om die verschillen te doorbreken en bruggen te slaan, werd de Generation Game workshop ingezet.

De oplossing

Tijdens de Generation Game‑workshop creëerden we een veilige setting waar open gesprekken mogelijk waren. Thema’s als veiligheid, communicatie en diversiteit werden op een speelse wijze geïntroduceerd. Met als doel; onderwerpen bespreken die anders onbesproken blijven. De workshop eindigde met een tevreden team dat met een glimlach vertrok. 

de impact

Het team van SBB, dat dagelijks in contact staat met Gen Z (en gedeeltelijk Gen Alpha) door begeleiding van mbo-studenten naar stageplekken, ervoer na de workshop een groeiend bewustzijn van de diversiteit in leefwereld en verwachtingen tussen generaties. De inzichten leverden concrete output op: meer begrip voor elkaars perspectieven en nieuwe manieren van samenwerken, zowel binnen het team als in de begeleiding van studenten.

READY TO WAKE UP WITH US?

Stuur een bericht!

READY TO WAKE UP WITH US?

READY TO WAKE UP WITH US?