21 sep 2025
Geschreven door Vera Donkers

Wist je dat we met de meeste generaties ooit tegelijk op de werkvloer zijn?
Van boomers tot Gen Alpha: ze stappen allemaal het kantoor binnen vanuit een andere tijdgeest en met een ander toekomstbeeld. Opgegroeid met zwart-wit TV of TikTok. Met vaste contracten of freelance vrijheid. Van typemachine tot ChatGPT.
Iedere generatie neemt een eigen werkhouding en set verwachtingen mee. Dat bepaalt hun werkmentaliteit: hoe ze samenwerken, wat ze belangrijk vinden en waar ze afhaken. Voor werkgevers die aantrekkelijk willen blijven voor alle generaties op de werkvloer, is het cruciaal om verbinding en samenwerking te versterken. Wij helpen je graag op weg!
Generaties bestaan helemaal niet!
Wetenschappelijk gezien zijn generaties geen harde grenzen. We zijn allemaal mensen, die ook binnen generaties van elkaar verschillen door bijvoorbeeld culturele achtergrond, gender of persoonlijke ervaringen. “Iemand die in 1998 geboren is, verschilt niet meer van iemand uit 2001 dan van iemand uit 1995,” zegt SCP-onderzoeker Andries van den Broek. De indeling in generaties is dus arbitrair.
Toch gebruiken we generaties. Waarom? Omdat leeftijdsgenoten vaak dezelfde invloeden uit hun jeugd meenemen: opvoeding, economie, technologie of muziek. Opgroeien in een periode van wederopbouw, in een tijdperk van globalisering of met social media in je broekzak, kleurt dus hoe je naar de wereld en naar werk kijkt. De socioloog Karl Mannheim beschreef in 1928 al dat niet het geboortejaar bepalend is voor een generatie, maar de gedeelde ervaringen in je vormende jaren.
Precies daar zit de waarde voor werkgevers. Het helpt te begrijpen waar gedeelde mindsets vandaan komen en waarom collega’s anders kunnen reageren op dezelfde situatie. Geen hokjesdenken, maar generaties als gespreksstarter om verwachtingen en werkmentaliteiten op de werkvloer beter te begrijpen.
Van zwartwit naar tiktok: hoe opvoeding werkmentaliteit vormt
Generaties helpen ons dus om zichtbaar te maken welke invloeden bepalend zijn geweest voor de manier waarop mensen werken.
- Boomer (1946–1964): autoritaire naoorlogse opvoeding: luisteren, doorzetten, niet te veel vragen. Met ouders die hunkerden naar stabiliteit en wederopbouw werd werken een plicht en loyaliteit een way of life. Carrière = vaste contracten en 40 jaar dezelfde werkgever. 
- Generatie X (1965–1980): sleutel onder de deurmat, want vrouwen gingen vaker werken. Opvoeding stond in het teken van zelfstandigheid en ook economische onzekerheid leerde: zorg voor jezelf. Dus geen tijd voor gedoe op de werkvloer. Nuchter, resultaatgericht, casettebandje aan en GAAN! 
- Millennial (1981–1996): opgevoed met “every child is special” in een tijd van steeds meer kansen en globalisering. De tijd van blackberries, MP3’s en MSN. Ze zoeken naar flexibiliteit en impact in hun werk, maar kampen met keuzestress en prestatiedruk. Liever Bali dan een burn-out. 
- Generatie Z (1997–2012): zelfbewust opgevoed met mentale gezondheid op één, want ouders kennen de prijs van maakbaarheid. Duidelijke grenzen en balans op de werkvloer. Groot geworden met TikTok en algoritmes: altijd zichtbaar, altijd vergelijkbaar, altijd sneller. Ambitieus en ongeduldig: de next-gen TikTok-CEO’s, het liefst binnen een jaar. 
- Generatie Alpha (2013–2024): hyperpersoonlijk opgevoed met AI en schermonderwijs. Swipen voor ze kunnen praten. Leren visueel en spelenderwijs. Binnenkort stagiairs en trainees (en waarschijnlijk je jongste tech coaches). 
Wat voor de één vanzelfsprekend is (“gewoon even doorpakken”), voelt voor de ander als onveilig (“ik durf niet te zeggen dat het te veel is”). Zulke generatieverschillen vertalen zich direct naar verwachtingen en samenwerking op de werkvloer.
Wat vraagt samenwerken met verschillende generaties van werkgevers?
- Ga het gesprek aan met je team 
 Maak structureel ruimte voor dialoog. Vraag actief naar verwachtingen, werkdruk en samenwerking. Zo voorkom je dat verschillen onuitgesproken blijven en later voor wrijving of verloop zorgen.
- Communicatie op maat 
 Generaties nemen verschillende communicatiestijlen mee. Waar de één behoefte heeft aan context en nuance, wil de ander snelle duidelijkheid. Als werkgever betekent dat schakelen: je boodschap in meerdere vormen en via verschillende kanalen brengen, zodat niemand de boot mist.
- Bouw op gedeelde waarden 
 Een sterk verhaal werkt alleen als het klopt van binnen en als ze gedragen worden door het hele team. Breng in kaart wat generaties verbindt en bouw daarop verder. In leiderschap, communicatie en dagelijkse praktijk. Zo blijf je aantrekkelijk als werkgever en bouw je aan een cultuur die geloofwaardig en toekomstbestendig is.
Hoe sterk is jouw werkgeversmerk?
De werkvloer verandert sneller dan ooit. Nieuwe generaties zetten nieuwe standaarden, maar een sterk employer brand bestaat niet zonder een cultuur waarin alle generaties floreren.
👉 Doe de gratis wake-up scan en check hoe goed jij op weg bent als vooruitstrevende werkgever.
